sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Tokossa ei huomaa ajankulua.

Viime viikon tokotreenit kesti 3:lla koiralla 2 tuntia ja tällä viikolla 4:llä koiralla 3 tuntia. Ens viikolla mukana todennäköisesti 5 koiraa, pakko laittaa hälytys 1,5 tunnin kohdalle, jottei kukaan rupee soitteleen viranomaisia :) tai sit tulee tokokielto toisilta puoliskoilta :)

Joo pitkät treenit ja paljon tuli uusia asioita. Parhaimpana jäi mieleen kysymys "miksi jätät palkkaamatta?". No, siis onhan tässä nyt tarkoitus lähteä kokeeseen, ja vähentää palkkaa, jotta kokeessa onnistuisi liikkeet ilman sitä heti saatavaa palkkaa, ja..
"Sulle opetetaan työssäsi vaipanvaihto, ja sit kun sä osaat sen, ni pomo sanois, ett nyt osaat vaihtaa sen, nyt sulle ei enää makseta siitä palkka. Kuinka monta vaippaa vaihdat sen jälkeen?" Jokainen varmaan tietää mun vastauksen, joten seuraava kysymys ei odota: "Miksi koiran pitäisi tehdä töitä ilman palkkaa, kun se osaa jonkun homman? Kyllä koira tekee töitä kokeessa ja saa siitä aikanaan palkan. Sä päätät millloin, ja koira jaksaa tehdä kun tietää sen saavansa aikanaan."

Tää muutti meidän treenejä aivan kokonaan. Ja mun ajatusta asiasta, nyt oonkin pohtinut kuinka paljon oon tehny hallaa meille itellemme. Disalla oli en osaa mitään päivä, silloin saa helpoiten nameja. Kun mami luulee, ettei osaa tai tekee vähän sinne päin, niin saa nameja. Nyt siis mamille tiukkuutta ja täytyy vaatia. Lopputunnista Disa sai innon päälle, kun se joutu hiukka käyttään aivojaan, että mitenköhän sen herkkunakinpalasen sais. Semmosta intoa sille tarvii lisää, täytyy siis yrittää löytää herkullisemmat treeninamit.

Mä haluun kans nameja! -Disa
Disan kotiläksynä on suorana edessä istuminen ja siitä sivulle suoraan, sekä seuraaminen oikeassa kohtaa. Seuraamista hihnan kanssa niin, että hihna menee mun polvitaipeessa oikeaan käteen tiukkana niin kauan, että se oikea kohta tulee luonnostaan. Olen treenaannut liikkeestä maahanmenoa, seisomista ja istumista kokeenomaisesti, tämä hidastanut Disan reaktiota käskyihin ja ottaa muutaman askeleen eteenpäin ja sitten vasta toimii. Tähän saatiin ohjeeksi, että alotetaan alusta palkalla liikkeet. Kun liikkeet saadaan nopeiksi, otetaan seuruusta samat (ja appari kertoo, millon liike suoritettu) ja heti palkka. Jääntiä harjoitellaan sit erikseen. Disan kanssa alotetaan myös kapulatreenit, treeneissä Mirva neuvoi, että kapula on sun lelu, ja se tehdään kiinnostavaksi kieltämällä sen ottaminen ja kun Disa jättää sen rauhaan saa palkan. Seuraavana päivänä puhuttiin kuitenkin puhelimessa, että yritetään ensin saada Disan huomio kapulaan. Kun koskee kapulaa nenällä, saa palkan. Tämä siis siksi, että Disa edelleen näyttää siltä, että oksentaa kun joutuu ottamaan kapulan suuhun. Löysin pari uutta kapulaa -50%, joten nyt Disa saa aivan oman kapulan, missä ei ole muiden sylkeäkään.
Imutusta. Kuva Annina Könönen

Kuva Annina Könönen
Demun kanssa oikeasti on käynyt semmoinen moka, että se ei vaan tiennyt mikä on vierellä. Tätä treenattiin niin, että otin Demin "täällä"-käskyllä eteen istumaan suoraan, sitten annoin "vierellä"-käskyn ja Mirva vei hellästi Demiä hihnasta viereen, jos ei meinannut onnistua, annoin uuden käskyn. Kun Demi hoksas mitä haettiin, otettiin taas eteen ja siitä vierelle ja mä käännyin vähän vastaan. Tosi upeasti meni! Demi istuu hyvin suorassa ja malttaa jo hetken odottaakin. Tätä siis kotiläksynä ja niin että nään Demin istuvan suorassa. Demi lähtee heti liikkeelle jos minä liikun, niin mun täytyy pitää itseni paikallaan, jotta saadaan onnistuneita suorituksia. Demillä otettiin seuruuta sekä laumapalkalla (Mirva piti koiraa ja mä kävelin edellä, kun Mirva päästi koiran oikeaan kohtaan, mä palkkasin herkulla.) että imuttalla. Imuttamalla niin, että mun kämmen on koiran kuonon päällä, kyynärpää kiinni mun kyljessä ja pienenpienillä ranneliikkeillä ohjataan koiraa apparin ohjeiden mukaan. Uskomatonta kuinka paljon voi vaikuttaa koiran suoristumiseen ranteen liikkuttamisella. Kunhan päästään sopimukseen, miten kämmen kääntyy kun rannetta kääntää sisäänpäin ;) TÄTÄ EI SAA TEHDÄ YKSIN!! Silloin kun sä tsekkaat koiran takapäätä, etupää menee jo väärässä paikassa.

Alice pääsi ensimmäisiin tokotreneihin myös, kun siskontyttöni tuli ohjaamaan Alicea. Jos oon joskus Disaa sanonut ahneeksi, on Alice potenssiin kymmenen. Sormia saa varoa huolella kun Alicelle opettaa malttia. Tytöt aloittivat aivan nollasta, eli istu, maahan, seiso ja odotusta näiden perään. Mä treenaan Allun kanssa nyt viikolla ja R pääsee taas perjantaina harjoitteleen eteenpäin. Mirva kehu että tää koira on niin ahne, että jos sen kans tosissaan treenais, niin se olis syyskuussa kisavalmis ja oppis varmaan voittajaluokan liikkeitäkin kesä aikana. Onneks kohta alkaa loma, niin ei työt haittaa harrastuksia ja voi siis treenata vähän vielä enemmän :)
R&Allu

R&Allu
Mulle läksyksi tuli taas vartalon hallintaa ja ääneen käyttöä. Ja pitää miettiä valmiiksi mitä treenataan, siis niin, että kun mä tuun koiran kans harjoitusvuorolleni, mä tiedän tasan mitä seuraavana tehdään. Täytyy myös alkaa miettiä tavoitteita ja aikatauluja niihin. Näitä pohditaan pian porukalla ja lyödään lukkoon, jotta saadaan lisämotivaatiota treeneihin.

Huh! paljon asiaa, muistinkohan edes kaikkea? Treenaillaan tänään vähäsen ja sit soitetaan lisäohjeita, jos ei tunnu onnisuvan :D




Laumapalkkaa.

Kapulatreeniä.

Ja palkkaus.

Laumapalkkaa

Lapsi, lapsiii! Boltin palkkaus leikillä.

Mikä kontakti! Kuva Annina Könönen



Mirva & Allu

"Ai, mun sormet!"

Mirvan & Turon höntsätreenit

Mirva & Turo

Mirva & Turo kapultreeniä



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti